Leder

Godt nyttår!

Psykologi i kommunen nr. 1 2019

Av: Birgit Kweh

Tidsskriftet: Psykologi i kommunen
Forum for psykologer i kommunen

Publisert:

Vi har nettopp ønsket hverandre godt nyttår, og en del av oss må sannsynligvis fortsatt stoppe opp et halvt sekund når vi skal skrive dagens dato, for å minne oss selv på at det nå er 2019. Noen strever kanskje også med å opprettholde gode vaner som på nyttårsaften syntes fornuftige å innføre. Det er godt kjent at nyttårsforsett kan være vanskeligere å holde enn antatt på forhånd. Men er forsettene likevel en god ting? Gjør de oss mer bevisste på hvordan vi ønske å leve, eller fører de kun til nederlag og større fokus på egne prestasjoner?

I det siste har vi hørt mye om prestasjonsjag, særlig om prestasjoner i skolen. Det kunne vi blant annet lese om i forrige utgave. Mange hevder at vi stiller krav til oss selv på flere områder i livet enn før, da vi gjennom sosiale medier har fått en ny mulighet til selvpresentasjon, og fordi det dermed også er enkelt å sammenligne oss med hverandre. I denne utgaven skriver Nils Kaland om narsissisme, og løfter blant annet fram tendensen til å ta «selfies». Han skriver også om sammenhengen mellom narsissisme og foreldre som har overdrevet høye tanker om sine barn. Å få høre at man har et hav av muligheter, og at det kun er opp til en selv å realisere dem, er et stort ansvar å bære.

I dagens samfunn legges et stort ansvar for egen skjebne på individet. Vi har i denne utgaven ulike tema som strekker seg fra individuelle forutsetninger og sårbarheter - til systemiske forhold og samfunnsstrukturer, og artikler som ser dette i sammenheng. En artikkel fokuserer blant annet på helsefremmende faktorer i arbeidet med psykisk utviklingshemming og psykisk lidelse.

Flere av artiklene er også rettet mot skolen som en arena for læring, mestring, forebygging og avdekking. På samfunnsnivå er skolen uten tvil helsefremmende. Likevel er det ikke alle elever som gleder seg til å starte opp igjen etter en ferie. Dette gjelder barn som ikke tåler endringer så godt, og som bruker tid på å venne seg til rutinene på nytt, og det gjelder elever som av en eller annen grunn er utrygge på skolen.

At et barn reagerer negativt på endringer kan handle om individuelle sårbarheter, om omstendigheter rundt barnet, og det kan handle om at man har behov som ikke er møtt. I denne utgaven kan vi lese om gode tiltak for barn med ADHD i skolen. En artikkel omhandler autisme, og ser blant annet nærmere på om jenter med høytfungerende autisme i større grad enn gutter klarer å kamuflere symptomer og dermed går under radaren. I stedet sliter de seg kanskje ut i forsøket på å være som andre. ADHD og autisme er eksempler på utfordringer som kan – dersom det ikke tilrettelegges på en god måte – gjøre at skolen blir ekstra strevsom og at en blir sårbar for endringer og stress. Et eksempel på god tilrettelegging i skolen får vi i artikkelen «Gi oss digitale dingser». Vi får innsikt i elevers opplevelse av at digitale hjelpemiddel kan gjøre det enklere å lære.

Jeg har i denne utgaven anmeldt boken «Kva ser vi – kva gjer vi», som omhandler skolen og barnehagens rolle i å forebygge, avdekke og hjelpe de barna som er utsatt for vold, overgrep og omsorgssvikt. I slike tilfeller kan en individuell forklaringsmodell være skadelig, en diagnose kan i mange tilfeller kamuflere forhold rundt barnet. Artikkelen av Vivian Haugen presenterer en modell for samarbeid mellom skolen og andre instanser, som er av avgjørende betydning når en lærer er bekymret for en elev. Å våge å se og tørre å spørre er nok noe vi alle kan bli bedre på. I stedet for forsetter om å trene mer og spise sunnere, kan kanskje dette være nyttårsforsettet i år.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...