Bokanmeldelse

Finn Hesselberg og Stephen von Tetzchner: Pedagogisk-psykologisk arbeid

Psykologi i kommunen nr. 5 2018

Foto: Foto: Gyldendal

Av: Jan Mossige

Psykologi i kommunen
Forum for psykologer i kommunen

Publisert:

Å forstå PPT

Det begynner å bli en god stund siden Finn Hesselberg og Stephen von Tetzchner skrev boken Pedagogisk-psykologisk arbeid, som ble utgitt på Gyldendal Akademisk i 2016. At boken anmeldes først nå i Psykologi i Kommunen, skyldes sendrektighet fra anmelders side. Men på sett og vis gjør det ikke så mye, boken er fremdeles høyst aktuell og de som ikke har sikret seg et eksemplar allerede, har mye å se frem til.

Forfatterne har skrevet flere bøker og artikler sammen og de utgjør et spennende team: Hesselberg er psykolog og har arbeidet i PPT i en (meget lang) årrekke og kjenner PPT bedre enn de fleste. Von Tetzschner er professor emeritus fra psykologisk institutt, UiO, og er teoretikeren i teamet. Og som det viser seg etter hvert som man leser Pedagogisk-psykologisk arbeid fungerer teamarbeidet mellom praktikeren og teoretikeren helt utmerket.

Boken Pedagogisk-psykologisk arbeid bør leses av alle som arbeider i PPT. Eller mer presist; den bør være et oppslagsverk for alle PPT-ansatte. Det er ikke sikkert at den først og fremst skal leses fra perm til perm, men være tilgjengelig når det blir behov for å sette seg inn i et aktuelt tema. I tillegg til PPT-ansatte, vil alle som arbeider i barnehage og skole sikkert ha stort utbytte av boken.

Boken er inndelt i fem deler.
Første del omhandler PPTs samfunnsmessige forankring og gir et lesverdig innblikk i de norske skolenes historie. Utgangspunktet er Lov om katedralskoler fra 1152. Leseren blir selvfølgelig også orientert om fremveksten av barnehager og om forløpere til det som etter hvert skulle bli den pedagogisk-psykologisk tjenesten. Denne delen av boken fortjener spesiell oppmerksomhet – ikke minst for den levende fremstillingen av PPTs røtter.

Bokens neste tre deler tar for seg ulike aspekter ved PPTs oppgaver. Ikke minst gir del 2 – Barn og ungdommers utvikling og vansker – god innsikt i bakenforliggende aspekter ved de klinisk/pedagogiske problemstillingene som PPT stilles ovenfor. Men for all del; kapitlene om individrettet arbeid og systemarbeid og kompetanseoppbygging er også lesverdige. I høyeste grad.

Bokens svakeste del, er nok del 5, Internasjonale perspektiver på pedagogisk-psykologisk arbeide. Temaene som presenteres her, er sikkert viktige og riktige, men undertegnede fikk ikke så mye ut av fremstillingen.

Referanselisten er fyldig og viser at forfatterne har holdt seg oppdatert på nyere forskning. Samtidig er det referanser til klassikere som for eksempel Lurias The role of speech in the regulation of normal and abnormal behavior fra 1961.

Pedagogisk-psykologisk arbeid inneholder, prisverdig, en liste over ordforklaringer. Denne er instruktiv, men inneholder noen forklaringer som nok er ganske upresise. For eksempel omtales resiliens som motstandskraft. Her er det tydelig at forfatterne forveksler resiliens med resistens. Et annet eksempel er ordet spesialundervisning, (et rent juridisk begrep) som nok forveksles med spesialpedagogikk.

Alt i alt: Pedagogisk-psykologisk arbeid er et stykke arbeide det står respekt av. Teamet Hesselberg og von Tetzchner har på nytt vist hvor sterk kombinasjonen av praktisk og teoretisk kunnskap er så lenge denne kunnskapen kan fremstilles på en lesverdig måte.

Denne anmelderen har ingen problemer med å anbefale denne boken. På det sterkeste.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...