Bokanmeldelse

De pedagogiske kvalitetene - Løfterike muligheter for barn og unge

Psykologi i kommunen nr. 6 2018

Anmelder: Frank Olsen

Psykologi i kommunen
Forum for psykologer i kommunen

Publisert:

Forfatter: Edvard Befring
Forlag: Universitetsforlaget 2018

Gjennom denne boken retter Befring kritikk mot praksisen rundt spesialundervisningen og skolen generelt.

Det sentrale i boken er at elevene ikke får tatt ut hele sitt læringspotensiale. Vi har en teoritung skole som ikke er tilpasset alle, og hvor erfaringslæring og læring gjennom det praktiske ikke er nok vektlagt. Presset på elevene i forhold til å prestere i forhold til skole er stort, og kanskje er vi i ferd med å passere en grense til et uforsvarlig nivå der flere og flere elever sliter med psykiske plager og ulyst i forhold til skolens omseggripende krav. Befring peker også på at den administrative detaljstyringen av skolen er blitt alt for omfattende, og at lærerne må gis rom til å utløse elevenes store læringspotensiale. I denne sammenheng peker Befring på flere «nøkler» som skolen må ta i bruk for å lykkes med vårt oppdrag som skolefolk. Hovednøkkelen er lærerens evne til å se og forstå elevene og deres behov. Og samlet skal nøklene gi livsmestrende læring og realisering av en mer elevtilpasset og rettferdig skole.

Det pekes på noen grunnleggende pedagogiske kvaliteter som må innarbeides i skolens møte med elevene:

• Ha fokus på barns løfterike muligheter
• Møte elevene med positive forventninger
• Bidra til lærings- og mestringsglede
• Gi inspirasjon og oppmuntring
• Gi opplevelser av å være verdsatt.

Dette som en motsats til å teste og finne feil og avvik hos barn og elever. Elever trenger å bli møtt med positive forventninger for å utvikle tillit til seg selv og sine framtidsmuligheter.

I lys av ny lov angående krenkelser/trygt skolemiljø, så peker Befring på det betenkelige i at skolen i sitt vesen kan virke krenkende og diskriminerende for mange barn rent generelt. Skolen setter opp omfattende krav og målsettinger som er uoppnåelige for mange. Skolen har fått et konkurransepreg over seg, der noen aldri vinner og der det gis sterke signaler om at elever først og fremst verdsettes gjennom sine faglige prestasjoner. Befring hevder at den systematiske diskrimineringen i stor grad gjelder elever som har en sterkere praktisk orientering enn teoretisk. Og at skolen derfor frarøver mange unge mulighetene til å oppleve de positive sidene av seg selv. Ingen elever skal oppleve å forlate skolen med bøyd nakke som følge av skolens prestasjonspress, opplevelse av mindreverd og «legale» krenkelser.

I god spesialpedagogisk ånd retter Befring fokus mot at spesialpedagogikkens kjerne er å behandle ulikt for å skape likhet og at dette er det som preger en skole der rettferdigheten råder.

Boken gir også en god gjennomgang og repetisjon av pedagogiske ideer fra opplæringens lange historie.

Dette er en bok som bør leses av både skolefolk og skolepolitikere.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...