Leder

Forskningsetiske utfordringer - og utfordringer for PPT

Psykologi i kommunen nr. 3 2018

Av Jan G. Mossige

Psykologi i kommunen
Forum for psykologer i kommunen

Publisert:

Tidsskriftet har akkurat mottatt en henvendelse fra Redelighetsutvalget ved Universitetet i Sørøst-Norge og Høgskolen i innlandet. Saken gjelder mulige brudd på forskningsetiske normer i forbindelse med to artikler som er publisert hos oss.

Artiklene er fagfellevurdert og jeg som ansvarlig redaktør har vært ekstra oppmerksom på artiklene siden de presenterer sensitivt materiale. Etter nøye overveielser kom jeg frem til at artiklene ikke presenterte materiale som kan knyttes til identifiserbare enkeltpersoner.

I skrivende stund arbeider jeg med å fremskaffe en mer utførlig begrunnelse fra gjeldene universitet for å få saken bedre opplyst. Uansett; dette er en prinsipielt viktig sak og det skal bli interessant å se hvor det hele ender.

For en god stund siden presenterte «Nordahl-utvalget» rapporten Inkluderende fellesskap for barn og unge. Utvalget foreslår at 300 stillinger overføres fra Statped til kommunene. I dag er det rundt 420 kommuner i landet. En rask hoderegning viser at hver kommune kan vente seg 0.7 ekstra spesialpedagogstilling, hvis forslaget går gjennom. Og derved vil et inkluderende fellesskap for barn og unge endelig bli en realitet...

For å øke ressursene til kommunene enda mer, blir det foreslått å legge ned PPT og overføre stillingene til en eller annen form for pedagogisk veiledningstjeneste. Da er definitivt den inkluderende skole på plass!

Utvalget omtaler at en avgjørende faktor på sikt for utvikling av spesialpedagogisk kunnskap i barnehage og skole, vil være å styrke barnelærer- og lærerutdanningen med slik kunnskap. Hva dette innebærer er forholdsvis diffust omtalt som noe som bør "styrkes". I forrige utgave av Psykologi Kommunen, presenterte vi en artikkel av Andreas Hansen ,"Systematisk begrepsundervisning i teori og praksis", som i denne sammenheng fremstår som svært aktuell. I lys av teorien bak den nevnte tilnærminga og ut fra den dokumenterte empirien som har nedfelt seg i praksisfeltet med tilnærminga, argumenterer Hansen for at både barnehagelærere og lærere i skolen i sine utdanninger bør gis anledning til å tilegne seg en sammenhengende kunnskap om læring og utvikling, slik dette skisseres i artikkelen, i nær tilknytning til hva dette innebærer av pedagogisk tiltak, som et av de mulige teoretiske og empiristøttede tiltakene som lærere bør ha i sitt repertoar. Artikkelen ligger i elektronisk versjon og kan lastes ned fra tidsskriftets testside. Velg knappen «Utvalgte artikler» og les. Andreas Hansen har mye på hjertet og det er vel verd og bruke tid på å lese artikkelen.

Uansett; det blir spennende å se om tiltakene som «Nordalutvalgets» rapport anbefaler, blir satt ut i livet - eller om rapporten havner i en eller annen skrivebordsskuff. Hvor den kanskje hører hjemme...

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...